Welke voedingssupplementen heb ik nodig? 3 essentiële dagelijkse supplemente

Welke voedingssupplementen heb ik nodig? Een vraag die vaak voorbij komt tijdens consulten en via Instagram. Als voedingsspecialist kan ik er een paar aanraden. Een goede multi vitamine, B12, Omega 3 en L-glutamine. Hieronder leg ik uit waarom.

Inhoud van dit blog:

  1. Dagelijkse vitamine supplementen, waarom?
  2. Welke dagelijkse voedingssupplementen raad ik aan?

Dagelijkse vitamine supplementen, waarom?

Laten we beginnen met een uitleg waarom suppletie belangrijk is. Als voedingsspecialist leer ik mijn klanten altijd dat de meeste vitamine en mineralen uit onze voeding moeten komen. Dit is de basis en kan niet worden vervangen door suppletie. Een ongezond voedingspatroon met de juiste suppletie zorgt NIET voor een gezond lichaam.

Toch ben ik een groot fan van aanvullen waar nodig. Helaas is hedendaags de kwaliteit van ons voedsel niet meer zoals het vroeger was. Onze voeding bevat minder vitamine en mineralen dan 100 jaar geleden. Hierdoor is het lastiger om voldoende vitamine en mineralen binnen te krijgen.

Daarnaast kunnen erfelijke aandoeningen of problemen in het verteringssysteem ervoor zorgen dat er tekorten aan vitamine en mineralen ontstaan.

Eindeloos meten, daar heeft niemand tijd voor.

Variatie in een voedingspatroon zorgt er grotendeels voor dat we een uitgebreide variatie aan vitamine en mineralen binnen krijgen. Helaas is dit niet altijd voldoende. Laten we ook eerlijk en realistisch zijn, bijna niemand heeft zin en tijd om alles af te wegen en te meten. Ik ook niet.

Daarom gebruik ik (en raad ik ook altijd aan) om dagelijks vitamine supplementen te nemen. Dagelijkse voedingssupplementen zijn een mooie aanvulling op een gezond voedingspatroon en maken alles net even wat makkelijker.

Welke dagelijkse voedingssupplementen raad ik aan?

Vegan multi vitamine

Als eerste raad ik een vegan mutli vitamine aan. In een ideale wereld is een multivitamine niet nodig en krijgen we voldoende vitamine en mineralen binnen via ons eetpatroon. Zoals ik eerder al uitlegde, is dat helaas vaak niet meer het geval. Daarom raad ik altijd een multi vitamine aan. Hierin vind je alle vitamine en mineralen en dit is een perfecte aanvulling op een gezond eetpatroon. Deze multi vitamine is Vegan maar ook geschikt voor non-Vegans

B12

Ik schreef al eens een blogje over B12 en wat tekorten aan B12 veroorzaken. Zeker veganisten en vegetariërs hebben baat bij het dagelijks supplementeren van B12. Maar ook mensen die wel vlees en vis eten hebben hier baat bij. B12 uit vlees en vis wordt namelijk moeilijk opgenomen. Ook hierdoor kunnen er tekorten ontstaan.

Symptomen van een B12 tekort:

  • Bloedarmoede
  • Chronische vermoeidheid
  • Verminderde reflexen
  • Loomheid in armen en benen
  • Tintelingen of een doof gevoel in handen en voeten
  • Problemen met lopen of spreken
  • Branderige tong
  • Zere, ontstoken tong
  • Haaruitval
  • Menstruatieklachten
  • Gevoelsstoornissen in de zenuwen
  • Zenuwbeschadigingen
  • Sneller last van bacteriële infecties
  • Het korte termijn geheugen verminderd
  • Snel koud zijn
  • Psychische problemen, zoals depressie, nervositeit, dementie en verwardheid
  • Vermindering van concentratie
  • Verlies van eetlust.

Lees hier meer over B12

Vegan omega 3

Als laatste raad ik een omega 3 aan. Omega 3 is extreem belangrijk voor ons brein en de ontstekingsremmende functies in ons lichaam. Daarnaast is omega 3 erg belangrijk tegen hart- en vaatziekten. Omega 3 halen we uit walnoten, vette vis, chiazaad, hennepzaad.

Omega 3 EPA en DHA vinden we eigenlijk voornamelijk in vette vis en schaaldieren. DHA & EPA zijn omega 3 vetzuren. EPA wordt vooral gebruikt als grondstof voor hormoonachtige verbindingen, reguleert ontstekingen en is belangrijk voor het immuunsysteem. DHA is vooral betrokken bij groei en ontwikkeling van de hersenen, ogen en het zenuwstelsel. Ben je dus Vegan, vegetariër of houd je niet van vis? Dan raad ik aan dagelijks omega 3 te supplementeren.

Lees hier meer over ontstekingsremmende voeding en omega 3.

Bonus: L-glutamine

Een ander dagelijks voedingssupplement is L-glutamine. Zoals ik eerder al zei, kan opname een slechte opname van voedingstoffen er voor zorgen dat er tekorten ontstaan. L-glutamine is een aminozuur dat zich in de darmwand bevind. Wanneer er ontstekingen in het lichaam ontstaan, haalt ons lichaam L-glutamine uit de darmwand om deze ontstekingen te bestrijden. Wanneer ontstekingen chronisch zijn (door bijvoorbeeld stress of slechte voeding) blijft het lichaam L-glutamine uit de darmwand halen. Hierdoor beschadigd de darmwand en kan er een darmdisbalans ontstaan. Voeding wordt dan niet meer goed opgenomen en er ontstaan tekorten. Daarom raad ik ook aan preventief L-glutamine te supplementeren.

Ik hoop dat je wat hebt aan dit artikel. Mocht je vragen hebben over voedingssupplementen of algemene vragen over de producten/diensten of gezondheid. Stuur dan even een berichtje naar info@hetmeisjemetdevoedselallergie.nl. Ik help je graag.

Liefs,

Jolijn

4 replies on “Welke voedingssupplementen heb ik nodig? 3 essentiële dagelijkse supplemente

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *