Het verschil tussen voeden en vullen

Oké dus wijsneus die ik ben, denk ik inmiddels aardig wat te weten over voeding. Ik heb de Hotelschool gedaan, werk als allergenencoach waarbij ik restaurants en particulieren train en studeer momenteel nog voor Orthomoleculair Voedingsdeskundige.
Knappe Personal Trainer die mij nog wat kan uitleggen over voeden en vullen. Of niet?

Haha, hoezo op dieet?

Ik snap dat als ik minder koolhydraten eet of minder energie (eten) tot mij neem dan ik verbrand, mijn broek wat losser gaat zitten. En dat dadels, honing en kokosbloesemsuiker net zo slecht voor je zijn als gewone suikers (lees daar meer over in dit blog Sweet for my Sweet). Maar toegegeven: met mijn fijne ik-mag-al-bijna-niets dieet ben ik in de loop der jaren erg lief voor mijzelf geworden, heb ik een hoop lekkere recepten bedacht die ik wel mag en neem ik standaard een stukje pure chocolade bij de thee. Zoooo jammer dat je van “gezonde” suikers net zo hard aankomt. Tijd voor het advies van een professional! En dus op “dieet” met een uhm dieet..

Voeden vs Vullen

Anno 2016 zijn er qua dieetstromingen vele wegen naar Rome. En een aantal onbeduidende wegen die in een hele ongure, ongezellige plek uitkomen. Ongeacht van welk dieetgeloof je aanhangt: ga nooit zelf lopen klooien. Nu mijn persoonlijke hormoonprofiel in kaart is gebracht, snap ik eindelijk waarom diëten of het schrappen van bijvoorbeeld 1 volledige voedingsgroep, het slechtste is wat je kan doen!
Ga jij kijken naar puur het vullen van je maag, dan is dit heel makkelijk: je loopt naar de kast, pakt een zak chips en eet hem in een keer leeg. Geen enkele moeite mee. Het voeden van je lichaam daarentegen lijkt een soort van hogere scheikunde te zijn. Gelukkig word ik hier vanuit de Personal Gym ook begeleid!

Hoe ziet mijn dieet er nu uit?

Heel kort samengevat heeft mijn lichaam op dit moment het meeste behoefte aan de combinatie groentes / eiwitten / vetten. Mijn doel is om fitter en strakker te worden en wat van de liefde op mijn buik en lichaam te verbranden en wie weet wat spieren te kweken (zou ik ze echt hebben?). In mijn geval is het dus belangrijk mijn koolhydraat maaltijden aanzienlijk terug te schroeven. Want hoe gezond en lekker een bak havermout als ontbijt ook is, opgevolgd door glutenvrij brood als lunch en bijv. een heerlijke romige risotto als avondeten, het zijn 3 koolhydraatrijke maaltijden. Het binnenkrijgen van eiwitten en vetten zal echt even wennen worden voor mij!

Vanaf nu ga ik mijn lijf nog beter voeden ipv vullen. En beginnen met een nieuwe manier van trainen! Daarover volgende week weer meer!

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *