Lactose en koemelk vervangen

Aangezien 1 op de 7 Nederlanders last heeft van een lactose intolerantie en er een steeds groter groeiende groep mensen bijkomt met een Vegan of Paleo lifestyle, lijkt het wel alsof er bijna dagelijks nieuwe lactosevrije producten op de markt komen. Maar let op, er zijn een paar belangrijke zaken om rekening mee te houden!

Verschil tussen lactosevrij en koemelkvrij

Er is een groot verschil tussen mensen die lactosevrij en koemelkvrij eten. Bijna de meeste lactosevrije producten worden namelijk alsnog van koemelk gemaakt, waarbij in het bereidingsproces de lactose wordt afgebroken door het toevoegen van lactase. (Lees hier meer over op de informatie pagina over lactose intolerantie).
Mensen met een koemelkallergie kunnen dus deze lactose-vrij “gemaakte” producten niet gebruiken aangezien alleen de melksuikers zijn afgebroken, niet de melk eiwitten.
Mensen die eten volgens een Vegan of Paleo lifestyle kunnen deze producten eveneens niet gebruiken. Kies dan te allen tijde voor plantaardige varianten.

Producten vervangen

Melk: 

  • Bij een koemelkallergie of Vegan lifestyle kan je kiezen uit alle plantaardige melksoorten zoals rijstmelk, havermelk, sojamelk, amandelmelk etc. Mensen met een koemelkallergie verdragen vaak wel zuivelproducten van geiten, schapen en buffel.
  • Bij een Paleo lifestyle kan je kiezen uit kokosmelk, verschillende soorten notenmelk zoals amandel of hennepmelk. Binnen Paleo worden soja, haver en rijst uitgesloten.
  • Bij een lactose intolerantie kan je kiezen uit bovenstaande plantaardige opties + diverse lactosevrije melk soorten (lees hier de melk test). Zuivelproducten van geiten, schapen en buffel zijn niet geschikt, deze bevatten ook lactose.

Boter:

Boter kan je op verschillende manieren vervangen:

  • Kokosboter, beter bekend als santen. Dit wordt gemaakt van het kokosolie en vlees. Geschikt voor romige gerechten zoals cheesecake. Het stijft na het smelten nl weer op in de koelkast (ca 3-4 uur).
  • Kokosolie, geschikt voor bakken en braden. Plantaardig en gezond; kan ook mee gefrituurd worden (niet heter dan 170 graden).
  • Ghee, oftewel geklaarde roomboter. Dit wordt door een hoop mensen met een lactose intolerantie wel verdraagt. Door het klaren haal je het zout, eiwitten en vocht er grotendeels uit, waardoord het gezonder wordt en heel heet gebruikt kan worden. Het geeft een romige smaak aan producten en kan ook in gebakken worden. Let op: Ghee is niet geschikt bij een Vegan lifestyle.
  • Er bestaan diverse plantaardige margarines, geschikt voor op brood of ter vervanging in `baksels`. Vaak kan boter in recepten ook vervangen worden door neurtrale, milde oliesoorten.

Yoghurt en room:

  • Bij een koemelkallergie of Vegan lifestyle kan je kiezen voor plantaardige zuivelproducten op basis van soja, rijst, haver en kokos. Mensen met een koemelkallergie verdragen vaak wel zuivelproducten van geiten, schapen en buffel.
  • Binnen een Paleo lifestyle wordt alleen kokosyoghurt en amandelyoghurt gebruikt.
  • Bij een lactose intolerantie kan je kiezen uit alle bovenstaande opties + lactosevrije zuivelproducten zoals slagroom, yoghurt, kwark etc. van bijv. Minus L en Arla.

Tip: Plantaardige slagroom maak je gemakkelijk van volle / vette kokosmelk: zet een blikje kokosmelk een nacht (achter) in de koelkast, volgende dag het water afgieten en de overgebleven room opkloppen.

Voor koken (koksroom):

  • Koksroom op basis van soja of rijst (bijv. “rice cuisine”)
  • Binnen een Paleo lifestyle gebruik je uitsluitend kokosroom

Kaas:

  • Nederlandse harde kaassoorten zoals Goudse kaas, Edammer en ook de Parmezaanse kaas bevatten door de bereiding nagenoeg geen lactose meer en kunnen vaak gewoon gegeten worden door mensen met een lactose intolerantie.
  • Bij een koemelkallergie kan je kiezen voor kazen op basis van schapen-, geiten- of buffelmelk.
  • Sinds kort te koop: Kees “kaas” Diverse kaassoorten, jong en oud die lactosevrij zijn. In het proces zijn de melkvetten vervangen door plantaardige vetten. Helaas niet geschikt bij een koemelkallergie.
  • Edelgistvlokken zijn een goede vervanging voor Parmazaanse kaas indien je een Vegan of Paleo lifestyle hebt. Nog niet zelf uitgeprobeerd maar je kan ook zelf een zuivelvrije Cheddar Cheese maken!

Dessert:

  • Hier kan je naar hartenlust mee variëren, kijk voor meer inspiratie bij op receptenpagina! Ook zijn er in de supermarkten steeds meer plantaardige ijssoorten (Prof. Grunschnabel is hier favoriet!) te krijgen. Sorbetijs, vers fruit en een pure chocoladefondue mogen ook altijd!

Lactase pillen

Tot slot: Er bestaan supplementen die helpen bij het verteren van lactose. Deze vind je bij de apotheek en drogist. Wanneer je een tablet samen met een melkproduct inneemt, dan komen deze tegelijk in je darmen terecht waardoor je de lactose beter kan verteren.
Wil je dit uitproberen, let dan bij het kopen op de FFC waarde. Hoe hoger het aantal, hoe meer lactase het supplement bevat en sterker is bij het verteren.

Er is veel verschil tussen hoeveel lactose mensen met een intolerantie verdragen, vaak is dit een kwestie van uitproberen. Zo gaat bij sommige mensen karnemelk, kefir of biogarde yoghurt ook gewoon goed. Neem bij twijfel altijd contact op met de huisarts of een gediplomeerd diëtiste!

Heb jij tips voor andere plantaardige of lactosevrije producten welke hierboven nog niet vermeld zijn? Laat het ons weten!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *