Hormonen in balans 6 tips

Hormonen in balans, een hormoon disbalans komt steeds vaker voor. Wij vrouwen hebben een erg ingewikkeld hormonaal systeem dat zich door de cyclus heen steeds veranderd. Hormonen bepalen onze energie levels, onze gemoedstoestand, ons hongergevoel en zo kun je nog even doorgaan.

Door een eetstoornis ben ik zelf 4 jaar lang mijn periode kwijtgeraakt (hier lees je mijn verhaal). Om mijn menstruatie terug te krijgen moest ik het een en ander veranderen. Ik moest wat kilo’s aankomen en mijn leefstijl en voeding verbeteren om mijn hormonen in balans te krijgen. In dit artikel deel ik mijn tips als ervaringsdeskundige en orthomoleculair voedingsspecialist.

Jouw hormomen in balans

Hormonen in balans leefstijl

hormonen in balans door middel van sport en beweging

Bewegen en sporten is erg belangrijk voor onze hormoon balans. Het zorgt ervoor dat onze doorbloeding verbeterd, onze spieren sterker worden en we minder gevoelig zijn voor ontstekingen.

Wanneer we bewegen streven we niet naar een doel. We gaan er niet extreem zwaar van ademen en eigenlijk is de vuistregel dat je nog moet kunnen zingen. Bewegen doen we dagelijks 30-60 minuten. Dit kan zijn wandelen, fietsen, traplopen etc.

Wanneer we sporten/trainen streven we naar een doel. Het doel kan zijn om ons uithoudingvermogen te verbeteren of om sterker te worden. Dit doen we 2-5 keer per week. Bij sporten is het belangrijk dat we een balans bewaren. Sporten is belangrijk voor de ondersteuning van onze hormonen, maar te veel en te zwaar sporten zorgt juist voor een hormonale disbalans.

hormonen in balans met een mensturatie / period tracker

Leer je mensturatie cyclus kennen door middel van een period tracker. Zelf gebruik ik maya.  In een period tracker kun je zien waar je bent in je cyclus, je symptomen bij houden en krijg je informtie over de cyclus. Zo leer je hoe een menstruatie cyclus werkt, waar bepaalde symptomen vandaan komen en hoe je beter volgens je cyclus kunt leven om symptomen te verminderen (iets wat ik ook in mijn voedingscoaching behandel)

Ontstressen

Ontspannen en ontstressen is essentieel voor hormoon balans! Te hoge cortisol levels brengen namelijk de hele boel in de war en zorgen ook voor een verstoord slaappatroon. Ons slaappatroon is essentieel voor onze hormonen en algemene gezondheid aangezien dit het moment is dat ons lichaam zich hersteld, alles opruimt en zich klaarmaakt voor een nieuwe dag.

Bonus tip: knuffelen! Door te knuffelen komt Oxytocine vrij. Oxytocine is de tegenhanger van cortisol en geeft ons een rustig gevoel.

Hormonen in balans dieet

Gezonde vetten

Vetten zijn jouw beste vriend als het gaat om jouw hormonen en dus hormoon balans. De meeste vrouwelijke hormonen worden namelijk geproduceerd op basis van cholestrol. Ben je er wel van bewust dat er verschillende soorten cholestrol zijn. Er zijn ook schadelijke vormen van cholestrol uit verzadigde- en transvetten. Deze vermijden we liever.

Naast cholestrol is omega 3 ook erg belangrijk voor onze hormoonhuishouding. Omega 3 vinden we voornamelijk in vette vis. Ben je geen vis-eter, vegetarier of veganist? Dan kan een omega 3 supplement voor jou heel belangrijk zijn.

Groente en fruit

Als eerste zijn de vezels uit groente en fruit erg belangrijk voor de gezondheid van onze darmen. Een deel van onze hormoonhuishouding bevind zich in de darmen. Darmgezondheid is daarom erg belangrijk voor een goede hormoonhuishouding.

Daarnaast is het belangrijk dat de lever overtollig oestrogeen kan afbreken zodat er geen oestrogeen dominatie ontstaat. Hiervoor heeft de lever voldoende bladgroente nodig. Iedere dag een flinke hand donkere groene bladgroente is daarom belangrijk voor onze hormoon balans.

Stabiele bloedsuikerspiegel

Wanneer we geraffineerde suikers of geraffineerde koolhydraten consumeren stijgt onze bloedsuikerspiegel tot een hoog niveau. Ons lichaam moet enorm veel insuline (insuline verlaagt de bloedsuikerspiegel) aanmaken om de bloedsuikerspiegel weer te verlagen. Wanneer we veel geraffineerde suikers en koolhydraten consumeren moet ons lichaam erg veel insuline produceren. De receptoren voor insuline worden ongevoelig en er onstaat insuline resistentie. Hoge insuline waarde in ons lichaam verstoren onze hormonale cyclus.

Ik hoop dat jullie iets aan deze tips hebben gehad! Heb je vragen? Stuur dan gerust een mailtje naar info@hetmeisjemetdevoedselallergie.nl

Liefs,

Jolijn

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *