Dus ik stond vandaag in de krant….
Op zich is het niet heel uniek, iedereen staat minstens een keer in zijn leven in de krant bij de aangifte van zijn geboorte.  Ben je getrouwd? Dan sta je gratis en voor niets opnieuw vermeld in dit oeroude medium.
Maar vandaag was voor mij een bijzondere dag,  want  ik heb  een missie! En het Haarlems Dagblad was zo lief mij een podium te geven voor mijn verhaal.

Voer voor Hipsters
Er is namelijk iets gaande. Iets wat niet alleen mij aangaat of mijn collega “coeliaken”. Nee, het is een trend die al een tijd gaande is en menig mens bezig houdt..
Men roept en masse dat melk alleen voor kalfjes is en dat je van gluten een broodbuik krijgt (en dikke billen). Suiker? Dat is “de witte sloper”.  En toch blijft met name de Horeca hierin achter. De mensen die gaan voor geen koolhydraten, minder vlees, biologisch eten, de veganisten en de Paleo-courghetti -slurpers  zijn allang niet meer alleen de Hipsters met baarden of mensen met een echte voedselallergie…

Zeurpieten
Mensen met een speciaal dieet worden nogal eens aangezien voor zeurpieten. Maar, waar de een coeliakie heeft of een  echte voedselallergie,  heeft de ander last van een spookdieet volgens de nieuwste dieet trend. Of gebaseerd op dat laatste hippe kookboek dat als bijbel wordt geïnterpreteerd. Helemaal niets mis mee, maar er is een klein verschilletje.  Nou ja, een groot verschil: zullen we met elkaar afspreken dat we dit voortaan zelf ook goed aangeven bij de restaurants? Scheelt een hoop stress voor de keukenbrigade! En dan leer ik ze wat nu precies het verschil is tussen geen gluten mogen en geen gluten willen!

Ik zie een kans!
Ongeacht wat van toepassing is: ik zie een kans! Een kans voor de Nederlandse horeca gelegenheden. Want als er zoveel gaande is over voeding, als er zoveel mensen zijn met een allergie, intolerantie of coeliakie, dan moet je hier toch wat mee? Mijn missie: restaurants daar mee helpen!  Ik word namelijk  dikwijls verdrietig van het aanbod eten.  En durf zonder enige schroom te beweren dat dit beter kan! Zo kunnen restaurants stiekem ook nog eens een hoop extra mensen “binnenhalen” ! Win – win toch?

Help jij ook mee?
Op alle social media komen de meest lekkere glutenvrije en gezonde gerechten voorbij.  Voor mij is dit ook de kracht van social media: elkaar verder helpen, kennis delen, samen sterk staan.
Laten wij met zijn allen de “hashtag” #zolekkerkanhetook in het leven roepen! En dit voortaan gebruiken bij al onze lekkere baksels en favoriete recepten. Want met elkaar kunnen we laten zien hoe lekker het ook kan! De drie lekkerste recepten krijgen tevens een ere plek op www.hetmeisjemetdevoedselallergie.nl (Vergeet niet @HetMeisjemetdevoedselallergie en de hashtag te gebruiken, anders kan ik het niet zien!).

Daarnaast: Iedereen die een restaurant aanbrengt voor een training (die ook daadwerkelijk wordt geboekt) krijgt een leuk  allergie-proof cadeau. Waarom? Omdat ik jullie hard nodig heb het verschil te kunnen maken. Want samen staan we sterk! Doe jij ook mee?

Ps: Die chocolade taart op de foto is mijn “Death by Chocolate”  Die wil je echt eten, geloof mij!!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

@jolijnberghuis