Er zijn grofweg 3 groepen mensen te typeren die een zooi spullen mee sleuren als ze op pad gaan: Jonge ouders bepakt en bezak met luiertassen, flesjes melk en toetenpoetsers, Hipsters met bakjes biologisch geknuffelde tofu (ik hou van jullie hoor, hou mij ten goede…) en mensen met een speciaal dieet.
De luiertassen zijn voor mij godzijdank verleden tijd, maar een tas met eten behoort nog altijd tot de standaard uitrusting wanneer ik op pad ga…

Glutenvrij op pad: hoe doe je dat?

Tijdens de #wijbloggenglutenvrij van deze maand geven alle bloggers tips voor glutenvrij op pad. Ter inspiratie ben ik eens terug gaan kijken op mijn instagram pagina waar ik mijn dagelijkse beslommeringen deel. Als je de foto’s bekijkt, zie je al heel veel dingen voorbijkomen.
Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden voor glutenvrije tussendoortjes of een ontbijt of andere maaltijd, maar in mijn geval gooit een lactose intolerantie en een maisallergie vaak alsnog roet in het eten. Daarom altijd maar liever voor de zekerheid wat eten mee dan als “hangry” Meisje op zoek te gaan naar iets wat ik (veilig) kan eten..

Een paar handige lijstjes!

Ik zal hieronder een paar lijstjes maken van mijn favorieten items en wanneer ik dit meeneem!

Als tussendoortjes en vaak standaard in mijn tas:

– Nak’d repen, vooral de chocolade smaken!
– Eat Natural repen, met name de nieuwe reep “extra protein” met pecan en pinda (bij AH te koop)
– Ongebrande noten
– Hard gekookt ei (blijft max halve / 1 dag goed buiten de koelkast)
– Kant en klare Paleo koeken (o.a. te koop bij Paleo-Store)
– Diverse soorten fruit zoals appels, banaan, bessen etc.
– Deze havermout muffins (ik heb altijd een voorraadje in de vriezer)
– Plak van dit noten / zadenbrood (wederom ook voorraadje in de vriezer)

wijbloggengv_1

Als ontbijt buiten de deur:

– Afhankelijk van hoe lang ik weg blijf neem ik in een koeltasje eerder gemaakte pannenkoeken, bosbes wafels of havermoutmuffins mee. Klein kuipje jam en eventueel wat vers fruit voor op de pannenkoeken en klaar ben je. Ik plan geregeld op zondag een uurtje om van alle drie een flinke voorraad te maken en in te vriezen; scheelt echt een hoop tijd doordeweeks!
– Als ik ergens ben waar ik een klein keukentje heb, dan verwarm ik graag een kom havermout. Met water of lactosevrije melk, appeltje of banaan erdoorheen + wat kaneel en ik ben zo blij als een klein kind!
– Als ik een koelkast tot mijn beschikking heb: een bak (kokos)yoghurt en een los bakje granola.
– Ook erg lekker en wanneer je geen koelkast of keuken tot je beschikking hebt: een bak kant en klare (Paleo) muesli waar alleen nog maar warm water op hoeft, eventueel aangevuld met vers fruit.

Voor lunch buiten de deur:

Wat mij betreft zijn hier de mogelijkheden oneindig! Ik heb inmiddels een gênant grote collectie bakjes, koeltassen, thermoflessen etc. waarin ik vaak alles van kliekjes, salade tot warme soep in meeneem. Eigenlijk zijn we hier ooit mee begonnen als arme studenten: Bepakt met een rugzak, een klein picknickkleed, fles water, setje bestek en dan heerlijk picknicken op de trappen van de Sacre Coeur, op een verlaten strandje of midden in het stadspark. Niet alleen goed voor de portemonnee, ook veilig voor je buik en super leuk om gewoon een beetje rond te hangen tussen alle hectiek van de plek waar je bent.
Eerder toen ik nog in loondienst was en het hele land doorreed heb ik deze picknick trend op menig parkeerterrein voortgezet. De blauwe, lekvrije lunchtrommel met vakjes is overigens de “Bentgo” o.a. te koop via eetpaleowinkel echt een super ding!

Voor avondeten buiten de deur:

Mocht je (onverwachts) uiteten gaan, lees dan zeker even deze tips voor uiteten door! En vergeet niet een noodreep in je tas te stoppen. Eigenlijk zijn dat concreet mijn beste tips: vul je voorraadkast en vriezer met noten, repen en baksels en voorkom dat je misgrijpt!

Lees ook de tips van de andere glutenvrije bloggers!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

@jolijnberghuis