Normaal schrijf ik graag blogs met bijvoorbeeld 5 tips voor overrijpe bananen of een lijstje met “elke dag een ander ontbijt”. Ik ben nu eenmaal een enorme (glutenvrije) smulpaap en geloof dat een beetje variatie in je dieet heel goed is voor je darmen en spijsvertering. Vandaag echter een variant op elke dag een ander ontbijt, namelijk “Elke dag een ander pijntje..”

Waarom heb ik elke dag wel ergens een pijntje?

Dit is een vraag die ik aan menig arts gesteld heb. Sinds mijn jeugd heb ik namelijk veel pijnklachten gehad. Bij mijn geliefde softbal kon ik niet meer zelf rennen na het slaan van de bal, traplopen was bijna onmogelijk en op sommige dagen moest ik zelfs spugen van de pijn. Toen ik op mijn 19e mijn man leerde kennen, kwam het voor dat als we even samen een wandelingetje gingen maken, hij mij soms kwijt was. Was ik spontaan omgevallen en lag ik in een plantenbak… (ik zie hem nog zoekend om zich heen kijken haha!)
De stempel van de artsen toen: Reuma / Chronisch pijnsyndroom.

Hoe gaat het nu ruim 10 jaar later?

Inmiddels heb ik geleerd dat ik ook een hyper extensiteit heb: mijn gewrichten bewegen te ver door de verkeerde kant op. Erg leuk als je ambities hebt om in het circus te gaan werken maar niet zo handig in het dagelijks leven. De remedie: je spiercorset sterker maken! Maar dat alleen was niet voldoende, pas sinds ik mijn dieet heb aangepast en weet dat ik absoluut niet tegen gluten, lactose en mais kan, gaat het een stuk beter! Wel heb ik nog regelmatig “pijntjes” na het trainen…

De werking van je darmen op de rest van je lijf

Tijdens mijn trainingssessie deze week ik dit en kwam ik tot nog een ander inzicht. Het klopt dat het sterker maken van je spiercorset helpt de klappen voor je gewrichten op te vangen en de pijntjes die ik nu nog voel zijn reacties van mijn lichaam op de plekken die nog niet sterk genoeg zijn. Goede motivatie om te blijven trainen dus!
Maar wist je dat er een duidelijke link is met je spijsvertering en werking van je darmen op de rest van je lijf?
Op zich weten we allemaal dat een wortel gezonder is dan een saucijzenbroodje waar het vet vanaf druipt. En eet je allemaal rotzooi en zwaar verteerbaar eten etc. dan heeft dit ook zijn wisselwerking op de rest van je lijf. Het is een heel technisch verhaal, dat zal ik je besparen maar het verklaard voor mij wel waarom mijn pijnklachten pas minder werden sinds ik anders ben gaan eten. En waarom er vanuit PHP zo gehamerd wordt op voeding, voedingsschema’s bijhouden en het creëren van rust in je buik. Want alleen dan kan je lichaam energie stoppen in het sterker maken van je spieren!

Ik ga snel op zoek naar wat verse biologisch geknuffelde wortels, volgende week weer meer!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

@jolijnberghuis