Elke dag een ander ontbijt

Eten met een voedselallergie kan best uitdagend zijn. Krijg je de juiste voedingsstoffen binnen, is het lekker,  “red” je het hier de hele ochtend op, kost het niet veel tijd? Of is het heel duur of ongezond?

Je weg vinden in een glutenvrij dieet

Naast “een meisje met een voedselallergie” ben ik ook de vrouw van een hele leuke man, de moeder van een ondeugend, maar toch ook heel lieve kleuter, een familie-mens, iemand die van grapjes maken houd, iemand met heel veel creatieve hobby’s (maar chronisch te weinig tijd) maar boven alles: iemand die enorm van lekker eten houd.
Toen bij mij bekend werd dat ik gluten, lactose, mais en suiker voorgoed uit mijn dieet moest schrapen, ben ik dan ook gelijk in de kookboeken gedoken. Op internet gaan zoeken, gaan bakken, koken en testen. En, het is gelukt! Met veel vallen en opstaan, donaties aan mijn groenbak vanwege weer eens een mislukt recept of een duim omlaag van mijn mannen, heb ik nu een top 10 van lekkere ontbijtjes.

Elke dag een ander ontbijt?

Waarom ik zoveel afwissel met ontbijtjes is simpel: het is heel goed voor je spijsvertering! Zeker met darmklachten is het goed je spijsvertering in goede conditie te houden. Ik begin elke dag sowieso eerst met een groot glas warm citroenwater. Daarna een ontbijt naar keuze dat elke dag weer iets anders is. Hiermee voorkom je dat je darmen lui worden en daarnaast kan ik maar moeilijk kiezen! Er is zoveel lekkers, waarom dan elke dag hetzelfde?
Al deze ontbijtjes zijn gluten en lactosevrij, voedzaam en betaalbaar. Maar boven alles: lekker! Lees je mee in onze top 10? Klik op het gerecht voor het uitgebreide recept!

  1. Boekweitpannenkoeken
    Hier maak ik een keer per week / twee weken een grote stapel van. Vries de porties in en je hebt altijd een heerlijk ontbijt of lunch binnen handbereik.
    Beleg de pannenkoeken met lekker vers fruit en noten voor een volledige maaltijd. Met spek is ook natuurlijk altijd een feest. Eet je ze graag met jam? Let er op dat je jam koopt zonder toegevoegde suikers, alleen fruitsuikers!
  2. Havermoutpap
    Als je er aan denkt, zet dan ’s avonds je havermoutpap al klaar met wat melk naar keuze (wij gebruiken graag amandelmelk of rijstmelk). ’s Morgen klaarmaken in een pannetje kan ook, zo lang je de havermout maar wel verwarmd. Lekker met wat kaneel, fruit en noten naar keuze. Maak hem nog gezonder door er wat kurkuma door te roeren, echt een fijne boost voor je weerstand! Let er wel altijd op dat je gecertificeerde glutenvrije havermout koopt, “biologische” havermout of bijv. Quaker is niet glutenvrij!
  3. Smoothies 
    Met een smoothie kan je alle kanten op gaan, ideaal om je dag te beginnen met vast een berg verse groente en fruit. Wil je wat langdurige verzadiging, roer hier dan bijv. nog wat cashewnoten of glutenvrije ontbijtgranen door. Let er ook met smoothies op dat je het niet te vaak maakt; hoe gezond ook, je vermaalt wel alle vezels. Leg maar eens alle ingrediënten van een smoothie naast elkaar en probeer het eens gewoon op te eten. Vaak is het te veel om in ene “weg te kauwen…”
  4. Paleo pap
    Ik ben een groot fan van Paleo. Eten zoals de oermens met veel verse biologische groente, fruit en noten. Helaas zijn wel allemaal items die een flinke aanslag op je portemonnee kunnen zijn. Daarnaast ben ik toch ook echt wel gek op onze Hollandse aardappels en bovenstaande pannenkoeken; vandaar wissel ik graag af!
    De basis van deze lekkere pap zijn avocado’s en spinazie aangevuld met fruit en noten naar keuze.
  5. Italiaans roerei
    Tsja zo simpels als het klinkt, is het ook: roer wat eitjes in je koekenpan “los” en breng op smaak met oregano, tijm, basilicum, peper etc. Wij eten ze zo, het kan natuurlijk altijd op wat glutenvrij brood.
  6. Bananenbrood
    Dit brood op basis van boekweit is heerlijk zoet en voedzaam door de banaan, courgette en noten die er door zitten. Warm uit de oven lekker maar ook ’s morgens uit de vriezer even getoast is ie niet te versmaden!
  7. Kokosyoghurt
    Dit is voor mij echt een feestje om te eten, heerlijk vol en romig en een erg gezonde start van de dag! De ene keer met wat acaciahoning en walnoten, de andere keer weer met vers fruit en wat amandelen. Heerlijk!
  8. Mugcake
    Dit moet je op zijn Engels lezen, “cake uit een mok”. Ja echt, ik dacht altijd dat het een broodje aap was, maar stop de juiste ingrediënten in je magnetron voor 3 minuten en kijk maar eens wat er gebeurt!
  9. Verse mango met “home made” granola
    Van dit ontbijtje krijg je gelijk een heerlijk zomers gevoel! De mooie gele mango gecombineerd met zelf gemaakte granola / muesli met noten en kokos mmm
  10. Rijstwafels met…
    Met rijstwafels kan je eigenlijk (net als met glutenvrij brood) alle kanten op. Favoriet hier in huis zijn de combi schapenkaas / appelstroop, met Jori’s pindakaas (alleen pinda’s en een klein vleugje zout, aanrader!) of een gekookt eitje met tuinkers!

Hmmm dat waren er eigenlijk al tien, stiekem weet ik er nog wel een paar meer, want een klassieke “bacon and eggs” zijn ook altijd wel heel fijn! Deze wafels (tip: vries er een aantal in!) of bananenpannenkoeken waar je maar 2 ingrediënten voor nodig hebt… Of wat denk je van een English Breakfast met worstjes, tomaat en bonen. In Azië eten ze zelfs (zoete) rijst als ontbijt… Het zal je verbazen hoe lekker ook bijvoorbeeld de kliekjes van gisteravond als ontbijt of lunch smaken!

Heb je trek gekregen na het lezen van bovenstaande top 10? We hebben er nog veel meer! Volg je ons op instagram? Dan kan je via #elkedageenanderontbijt kijken hoe wij de dag beginnen!

Liefs, Het Meisje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *