Benamingen voor gluten

Gluten is een van de 14 hoofdallergenen wat inhoud dat een fabrikant of toeleverancier van voeding het wettelijk verplicht is dit op zijn product te vermelden. Gluten komen voor in de graansoorten tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut. Hiermee ook in alle afgeleide producten zoals brood, pasta, bier en koek en gebak. Haver(mout) is van nature glutenvrij maar nagenoeg altijd verontreinigd door tarwe. Wil je haver eten, koop dat altijd een gecertificeerd glutenvrije variant (let op het logo)!

Tip: lees hier alles over coeliakie of een gluten intolerantie!

In welke producten vind je gluten terug?

Los van de bekende graanproducten kom je gluten tegen in een hoop andere producten. Denk aan snoepgoed, halffabricaten, soepen en sauzen, cosmetica, klei, shampoo en vitamines preparaten. Erg belangrijk dus dat je het etiket goed checkt op de verschillende benamingen.
Nu kunnen gluten alleen kwaad bij consumptie, oftewel wanneer het ook daadwerkelijk in de darmen terecht komt. Let zodoende bij kleine kinderen goed op met bijvoorbeeld stoepkrijt en klei, een kruisbesmetting na het spelen en dan iets snoepen is zo gebeurd..

Benamingen en E-nummers van gluten

Let op: Gluten bevattende ingrediënten moeten volgens de Europese Wetgeving altijd als vetgedrukt allergeen op de verpakking staan (ook qua E-nummers), je kan gewoon glutenvrije voedingsvezels, plantaardige eiwitten en zetmeel eten!) Daarnaast kunnen sommige producten onder “de norm” zijn (zoals bijvoorbeeld glucosestroop en maltodextrine en onderstaande E-nummers) waardoor ze wel genuttigd kunnen worden. Pas hierbij wel op met een zgn. glutenstapeling.

  • Atta
  • Bètaglucaan-vezel
  • Bloem
  • Durum tarwe
  • Eiwithydrolysaat
  • Emmer (tarwe)
  • Gerst / gort
  • Glucosestroop
  • Gluten
  • Haver (meel)
  • Kamut
  • Mout (stroop)
  • Plantaardig eitwit
  • Rogge
  • Spelt
  • Tarwe
  • Triticale
  • Triticum
  • (Voedings)vezel
  • Zemelen
  • Zetmeel (gemodificeerd)

Gluten kunnen voorkomen in onderstaande E-nummers maar zitten vrijwel altijd onder de norm:

  • E 636
  • E 1400 – 1404
  • E 1410 – 1414
  • E 1420 – 1423
  • E 1440 – 1442
  • E 1450

Kruisreacties gluten intolerantie

Er zijn geen kruisreacties bekend bij mensen met een gluten intolerantie of coeliakie. Wel blijken mensen met een tarwe allergie of de auto-immuunziekte coeliakie, veelal ook een lactose intolerantie te hebben. Begin je net met je glutenvrije dieet dan kan het raadzaam zijn ook lactose te vermijden. Hiermee geeft je de darmen gelegenheid (sneller) te herstellen en een goede darmflora op te bouwen.

Gluten vervangen

Gluten zijn op een heleboel manieren te vervangen. Er zijn veel kant en klaar producten en halffabricaten op de markt. Daarnaast zijn er door de flinke groei van het volledig graanvrije Paleo-dieet een hoop alternatieve meelsoorten zoals amandelmeel, kokosmeel, arrowroot en tapiocameel verkrijgbaar. Let wel: je kan het niet 1 op 1 vervangen en de meelkeuze is erg afhankelijk van wat je wilt maken.. Ook mag je gewoon rijst, aardappels, maismeel (polenta) en afgeleiden meelsoorten hiervan eten.

Naast kant en klare pasta’s kan je denken aan “spaghetti” van groentes. Met een speciale spiraalsnijder maak je hier gemakkelijk spaghettislierten van en heb je in een handomdraai een gezond alternatief. Gebruik hiervoor groentes zoals courgette, wortel, knolselderij etc.
Tip: sinds kort bestaat er ook zeewierpasta, 100% plantaardig en een perfecte bron om jodium aan te vullen. Hier lees je daar meer over: Seaflavours.

Om sauzen e.d. te binden kan je maïzena, arrowroot en tapiocameel gebruiken. Xanthaamgom kan gebruikt worden bij het bakken van glutenvrij brood, deze gom maakt het deeg “elastisch”.

N.B. Alle recepten op deze website zijn glutenvrij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *