Sweet for my sweet: alles over suiker

By : | 0 reacties | On : januari 25, 2016 | Categorie : Blog

honing

Ken je dat liedje? Sweet for my sweet, sugar for my honey?

Er wordt niet alleen over suiker gezongen, ook elke gezondheidsgoeroe heeft er een mening over suikervrij eten! Nu ben ik verre van een goeroe, eerder een fervent zoetekauw die graag haar feiten op een rijtje heeft! Lees je mee?

Verslaafd aan suiker..

Dat witte (geraffineerde) suikers, super slecht zijn, weten we inmiddels allemaal wel. Dat het in meer producten zit dan je lief is, ook.
Zelf ben ik inmiddels aardig afgekickt van de witte suikers, iets waar mijn lijf erg blij mee is! Lees: minder migraine, minder last van mijn reuma, betere huid, geen suikerpieken (en dalen) meer. Wel de eerste twee weken knallende koppijn; hoe bedoel je verslaafd?

Afgekickt

Grrr, en wat blijkt? Ondanks het afkicken blijf ik toch, bij tijd en wijle, een zoetekauw. Een zelf gemaakt taartje, passend binnen mijn dieet, nou daar mag je mij best voor wakker maken!
Mijn “dieet”? Dat is eigenlijk meer een noodgedwongen levenswijze geworden. Altijd glutenvrij (ik heb coeliakie) en lactosevrij, beperkt vlees, lekker veel groentes, geen pakjes en veelal geïnspireerd op Paleo principe.

Wat voor suikers zijn er?

Eet je een stuk fruit, dan eet je natuurlijke suikers. Deze suikers zijn met een tegengewicht aan vezels, vitaminen en mineralen “in balans”. Zo is bijvoorbeeld een bataat of zoete aardappel een goede bron koolhydraten.
Nuttig je andere vormen van suiker of zelfs heel veel fruit (denk aan smoothies!!) dan geven deze suikers een schommeling in je bloedsuikerspiegel. Gevolg? Ik wil meeeeeeeer!!

Mag je dan nu niets meer eten wat zoet is?

Tsja, toegegeven: het is beter om af te kicken van je behoefte aan zoet! Probeer je ook eens te bedenken waarom je zo’n behoefte hebt aan zoet. Verveel je je? Is het misschien pure gewenning dat er altijd iets bij de koffie “hoort”? Heb je te weinig gegeten eerder op de dag? Zou je nu in plaats van die koek een gezonde maaltijd kunnen eten? Spelen bepaalde emoties je parten? Vaak komt het besef dat het niet de suiker is die je echt nodig blijkt te hebben..

Bestaat suikervrij bakken?

Nou dat wordt een lekkere saaie bedoeling: een smaakloze taart en een lang gezicht bij de (ook al suikerloze) koffie.. Maar: heb jij een goede reden voor een feestje en ga je bakken? Probeer je gerechten dan eens anders op smaak te brengen met bijvoorbeeld verse vanille, kaneel, kardemom etc.
Voor het zoet maken van je baksels kan je natuurlijke producten zoals dadels, rauwe honing, verse sappen of bijvoorbeeld zelf gekweekte stevia plantjes gebruiken. Kokosbloesemsuiker en ahornsiroop kan ook, alhoewel hier de meningen over zijn verdeeld…
Is dit dan suikervrij? Nee helaas, ook dit blijven suikers. Maar sommige varianten hebben minder effect op je bloedsuikerspiegel. Of in het geval van dadels nog wat vezels waar je darmen blij van worden. Let wel, grootmoeders gezegde “alles met mate” blijft ook hierbij van kracht. Mijn toevoeging erop: maak slimmere keuzes en als je snoept, geniet ervan!

Hoe herken je suiker op verpakkingen? 

Er zijn wel meer dan 100 verschillende manieren om suiker te vermelden. Je herkent ze zo:

  • Uiteraard alle woorden met “suiker” erin
  • Alles wat eindigt op ‘siroop‘, ‘stroop‘, ‘honing‘ of ‘nectar
  • Alle woorden eindigend op ‘ose‘ (fructose, glucose, dextrose etc.)

Laat hieronder zeker van je horen! Heb je een vraag? Stel hem! Heb je een tip voor andere lezers, deel hem!

Liefs, Het Meisje met de voedselallergie (maar noem mij liever Monique)

Print Friendly
Share This Post!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *