Mealpreppen: zo doe je dat!

By : | 1 Comment | On : augustus 4, 2017 | Categorie : Blog

img_0914

Een van de vragen die ik het meeste krijg is toch wel: “wat eet jij dan wel?” En “hoe doe je dat allemaal?” Mijn geheim: mealpreppen!

Wat is mealpreppen eigenlijk?

Toegegeven, het is een fancy naam voor iets wat eigenlijk heel simpel is: gewoon van te voren je eten maken! Met mijn gluten en lactosevrije dieet is het echt een must om van te voren na te denken wat ik ga eten. Even onderweg snel een broodje halen zit er namelijk niet in!

Mealpreppen (letterlijk vertaald uit het Engels: maaltijd prepareren) is helemaal hot and happening onder sportievelingen. Want het is ook – wanneer je geen noodgedwongen dieet hebt – handig om na te denken wat je komende dagen gaat eten. Zo kom je niet in verleidingen voor minder goede / voedzame maaltijden, hoef je niet elke dag naar de supermarkt en voorkom je voedselverspilling.

Waarom mealpreppen gewoon super handig is!

Los van de drie eerder genoemde tips zijn er nog een paar voordelen van mealpreppen. Een van de belangrijkste vind ik zelf dat het je eigenlijk tijd scheelt. Toegegeven, op het moment dat je gaat koken (of preppen, wat jij wilt) ben je natuurlijk wel even tijd kwijt, maar later in de week heb je dat zo weer terugverdient. En eerlijk is eerlijk: hoe fijn is het om moe uit je werk te komen en alleen nog maar even iets op te moeten warmen of afbakken?

img_0916

Zo begin je met mealpreppen:

Ook hier is voorbereiding weer het halve werk! Maak als eerste een planning van de week. Zelf kook ik altijd op zondag en woensdag middag. Op zondag plan ik dus mijn ontbijt / lunch / diner van de eerste 3 dagen en op woensdag voor de rest van de week.

Stap 2: de inkopen doen! Op de foto kan je zien dat ik verschillende bakken heb gemaakt: met groente, kip en gebakken zoete aardappelen. Zo bouw ik ook mijn maaltijden op: groente als basis, aangevuld met eiwitten en een koolhydraatbron. Standaard in mijn koelkast staan ook gekookte eieren, quinoa en wilde rijst. Maak een lijstje incl. een plan B (leuk als je net broccoli wilt gaan maken en deze net uitverkocht is grrr…)

Stap 3: zet bewaar bakjes klaar. Ik gebruik nu deze set van Joseph Joseph met handige datum indicator, ideaal! Kies altijd voor een set die goed afsluit en makkelijk stapelt zodat je het goed kwijt kan in de koelkast.

Stap 4: de keuken in!
Zelf kies ik altijd voor het stomen van mijn groenten, zo blijven de meeste vitaminen bewaard! Bak ook je kip, zoete aardappelen, quinoa etc. en vergeet ook niet een gezond tussendoortje. Hier zijn een gekookte eitje, een zakje gemengde noten, olijven en rauwkost favoriet.
Terwijl ik bak schuif ik ook altijd even een voedzaam bananenbrood in de oven en deze havermuffins met bosbessen als lekker ontbijt of tussendoortje. Vries wat je niet nodig hebt hiervan in en je kan er voorlopig weer even tegen aan!

Stap 5: op de dag zelf
’s Morgens pak ik een bak en schep deze vol met de groentes die ik wil eten. Soms aangevuld met wat kip, de volgende dag weer met een gekookt ei of met een losse zak sla en wat kaasblokjes naar keuze voor een goed gevulde maaltijdsalade. De kliekjes die overblijven verdwijnen in een grote pan pastasaus, curry of een gevuld soepje. Zo simpel kan het zijn!

 

Dit artikel bevat een gesponsord artikel. Mijn mening hierover is – ondanks de sponsoring – altijd oprecht.

Print Friendly
Share This Post!

Comment (1)

  1. posted by maartje on augustus 6, 2017

    Leuk artikel en inderdaad superhandig om te “preppen”.

    Ik maak regelmatig bouillon van kipdrumsticks (bio ) en dan vries ik de bouillon in potjes in. Een kilo bio penen, even kort koken en invriezen, pompoen/pastinaak/bataat idem.

    Vis koop ik vaak diepvries dat is snel gepakt of een blikje sardines, maar als ik bijv kippenlever bereid doe ik dat ook voor meerdere keren.

    Eigenlijk vries ik heel veel groentes (en fruit) en kruiden in, zo handig!
    Ook omdat je dan in de aanbieding kunt kopen (bijv avocado)

    Een grote pan met gewokte chinese kool met bijv een uitje, kruiden etc is ook handig vind ik.

    Ik gebruik vaak lege potjes (van tahin bijv) en voor grotere hoeveelheden gebruik ik grotere glazen potten

    Bedankt voor je tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *